|
|
Årsmodell - 1940
Lengde - 62 fot
Bredde - 550 cm
Motor - Volvo TIMD121 C - 350 hk
Maks fart - 9 knop
Drivstoff - Diesel
Vekt - 90 tonn
Materiale - Tre
Sitteplasser - 25, Soveplasser - 7
|
Kontaktinfo: Svein Nygård, tlf 95218871
Skøyta benyttes for tiden som privat fritidsbåt. Hun ble fullstendig teknisk ombygget i 1995, men innredningen er beholdt med få unntak.
Historie:
RS 52 Ole O. Lian ble bygget for Redningsselskapet hos Lindstøl Skipsbyggeri i Risør i 1940. Den var den siste av i alt fjorten skøyter i Bjarne Aas klassen. Redningsskøyta ble bygget av midler gitt av LO, og oppkalt etter fagforeningslederen Ole Olsen Lian.
RS «Ole O. Lian» har i årene 1940-75 reddet 24 personer fra «den visse død» og assistert tilsammen 680 fartøyer. Den har vært stasjonert i Langesund, Kilsund, Rasvåg, Tananger, Haugesund og flere steder i Nord-Norge fra Lofoten til Finnmark, samt en periode på Svalbard.
Skøyta ble i 1975 solgt til fiskerifagskolen i Bodø og tjenestegjorde som opplæringsfartøy frem til 1994 under navnet «RAUD». Her fikk den flere oppgraderinger og annen mer moderne utrustning.
Skøyta er bygget i eik (spanter og hud) og har dekk av massiv teak.
Første motorinstallasjon 100/140 hk Union semidiesel.
Skøyta har gjennom 35 års tjeneste i Redningsselskapet vært igjennom flere oppgraderinger og ombygninger.
Ny motor, GM diesel 220 hk ble installert i 1965.
Skøyta er i dag ytterligere oppgradert teknisk med bl.a. moderne navigasjonshjelpemidler som radarer, elektroniske kart og GPS, samt nytt elektrisk anlegg og hovedmotor.
Innredning inneholder blant annet:
Salong, styrhus, bestikk, toalett, bysse, stor salong under dekk, hovedlugar, lugar, maskinrom. (Mulighet for å lage 1 - 2 ekstra lugarer.) Godt med skap-plass i lugarene.
Bysse med kjøl og frys, 220 v samt propankomfyr. Mekanisk avtrekksvifte fra både bysse og toalett tilkoblet roterende ventiler på tak.
Dusj i maskinrom.
Egen tavle i bestikk for strømdistribusjon over dekk.
Generelt har skøyta gjennomgått betydelige oppgraderinger i eiers eietid fra 1995 til i dag. Det kan nevnes at alle tanker under dørk er skiftet ut med syrefast stål. Nytt elektrisk opplegg med tavler og kabler i maskinrom og i bestikk. Nye batterier i 2013.